Skip to content

Jo… es #132³!

11 June 2012

The Guardian‘s Jo Tuckman — and more power to her — has done more to change the dynamic of discussion about media and politics here in Mexico than anyone.  And it was in front of us all the time, but sometimes the most important action is just paying attention, and actually reading what’s been said:

One cable, written shortly after US embassy officials were taken on a tour of Mexico State when Peña Nieto was governor, says: “It is widely accepted, for example, that the television monopoly Televisa backs the governor and provides him with an extraordinary amount of airtime and other kinds of coverage.” The document, which dates from September 2009, was titled: “A look at Mexico State, Potemkin village style”.

Another cable from the start of the same year emphasises the importance the then governor Peña Nieto was giving to securing convincing electoral victories for the Institutional Revolutionary party in his state in the upcoming midterm congressional elections that summer.

Peña Nieto, the cable says, “has launched significant public works projects in areas targeted for votes, and analysts and PRI party leaders alike have repeatedly expressed to [US political officers] their belief that he is paying media outlets under the table for favourable news coverage, as well as potentially financing pollsters to sway survey results”.

The cables leaked from the US embassy in Mexico contain frequent mentions of the power that Televisa, and the other main commercial network, TV Azteca, exert over the country’s political elite. The two networks control around 90% of free channels and are widely percieved to be political kingmakers.

 

FULL ARTICLE HERE (REQUIRED READING!)

2 Comments leave one →
  1. Juanita Cortez permalink
    11 June 2012 5:06 pm

    Televisa/PRI is not nearly as corrupt as Murdoch and the Republicans, Labour and Tory party. It is one thing to sell favorable “news” and all together a different thing to hack the phone of a missing school girl’s parents.

    • 11 June 2012 6:03 pm

      Ah, but did a 100,000 or so take to the streets to protest against Rupert? And, when the evidence is being presented in a foreign paper writing in a foreign language? Here, there is basically only one network, and the anit-Televisa (or anti-Peña Nieto) protests are resonating like nothing I’ve ever seen in Mexican politics. And I can’t think of any mass movement like this anywhere.

Leave a reply, but please stick to the topic

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s